23 July 2011

Pemakanan di Waktu MALAM





Adalah dipercayai bahawa jumlah pengambilan kalori pada waktu siang, dan tahap aktiviti fisik, menentukan seseorang akan kehilangan atau menambah berat badan.


Tetapi kajian menunjukkan,kalori yang diambil diantara petang dan malam adalah yang perlu dilihat secara teliti.Kaji selidik rawak menunjukkan bahawa kebanyakan keluarga sering memilih makanan yang berkalori tinggi seperti pizza, atau burger lebih makan nutritious ballanced, di makan malam.






Badan menggunakan makanan yang kita makan untuk memberikan tenaga kepada kita tetapi sebarang lebihan kalori yang tidak dibakar di siang hari disimpan sebagai lemakBagi kebanyakan orang, aktiviti fizikal cenderung untuk berada di kemuncaknya pada waktu pagi dan petang, dan perlahan-lahan menurun ke arah petang. Apabila kita memakan hidangan berat lewat hari, ia biasanya akan disimpan di dalam badan untuk kegunaan masa depan.

snek pada waktu malam juga boleh menumbulkan kebimbangan yang lebih serius seperti tidak mempunyai sarapan yang baik, tidak makan makanan pada bila-bila masa yang sesuai, terlalu banyak makan di antara snek atau tekanan semata-mata emosi. Kebanyakan orang cenderung untuk menikmati makanan keselesaan 'yang tinggi di gula dan lemak tepu menyebabkan berat badan meningkat.

Dalam jangka masa panjang, ia juga boleh membawa kepada kegemukan. Makan makanan pada masa yang betol setiap hari dan mengurangkan makanan yang tidak sihat pada waktu siang boleh membantu dalam membendung tabiat makan yang salah pada waktu malam.


0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More